Lao Gabrielli

Parte de la muestra : Geometrías Impuras

En colaboración con RoFa Projects

Argentina, 1971

Part of the Show : Impure Geometries

In collaboration with con RoFa Projects

Vibrant color and geometric abstraction are a common denominator in Gabrielli's work. Chromatic alterations is a visual game, through color and geometry in the plane. Thus promoting an optical reality and apparently altering and accelerating moving lines through geometric sequences and color variation that expand the pictorial object to two or more dimensions. 

The influence of Francisco Sobrino resonates in the work of Lao Gabrielli, where the investigation by light, movement and space remain latent in each piece. The artist moves from the luminous and colorful plane to a dynamic surface that moves both in physical reality and in optical reality. The minimalist game of geometries presents us with new and agile kinetics that evoke the Argentine kinetic school of the sixties led by Julio Le Parc and the Groupe de Recherche d’Art Visuel (GRAV). 

The painter transcends geometric abstraction to create displacements in opposite or contiguous directions that generate visual sequences. The repetition of simple forms produces a fast and lively aesthetic in its tones. Lao seeks with scientific precision to capture the greatest amount of light through transparent acrylics in her creations, as well as in the two-dimensional planes on canvas, metal, silk fabrics, papers as well as her objects in her art. To define her as an author of kinetic art or optical art would be to reduce her creative capacity. She is an expert in movement whether it is real or illusory. 

The use of semi-hidden mirrors in the background of the paintings promote lighting and accelerate the moving lines, while expanding the pictorial object to two dimensions. Then the viewer is placed in front of a seemingly flat, but actually two-dimensional painting - sculpture through which all kinds of quanta and photons come in and out, hitting the pupils with force and returning with greater movement and speed to the works.

Visual artist and graphic designer, she has lived in Mexico City for 11 years. She studied Graphic Design at the Faculty of Architecture, Design and Urbanism of the University of Buenos Aires and studied architecture for a year at the same University. She completed her artistic studies with Maestro Guillermo Roux and restoration studies at Mónica Tezanos Pinto's workshop in the same city.

 

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El color vibrante y la abstracción geométrica son un denominador común en el trabajo de Gabrielli. Las alteraciones cromáticas son un juego visual, a través del color y la geometría en el plano. Promoviendo así una realidad óptica y aparentemente alterando y acelerando las líneas en movimiento a través de secuencias geométricas y variaciones cromáticas que expanden el objeto pictórico a dos o más dimensiones.

La influencia de Francisco Sobrino resuena en la obra de Lao Gabrielli, donde la investigación por la luz, el movimiento y el espacio quedan latentes en cada pieza. La artista pasa del plano luminoso y colorido a una superficie dinámica que se mueve tanto en la realidad física como en la realidad óptica. El juego minimalista de geometrías nos presenta nuevas y ágiles cinéticas que evocan la escuela cinética argentina de los años sesenta liderada por Julio Le Parc y el Groupe de Recherche d’Art Visuel (GRAV).

Gabrielli trasciende la abstracción geométrica para crear desplazamientos en direcciones opuestas o contiguas que generan secuencias visuales. La repetición de formas simples produce una estética rápida y viva en sus tonos. Lao busca con precisión científica captar la mayor cantidad de luz a través de acrílicos transparentes en sus creaciones, así como en los planos bidimensionales sobre lienzo, metal, telas de seda, papeles así como sus objetos en su arte. Definirla como autora de arte cinético o de arte óptico sería reducir su capacidad creativa. Ella es una experta en movimiento ya sea real o ilusorio.

El uso de espejos semiocultos en el fondo de las pinturas promueve la iluminación y acelera las líneas en movimiento, al mismo tiempo que expande el objeto pictórico a dos dimensiones. Luego, el espectador se coloca frente a una pintura-escultura aparentemente plana, pero en realidad bidimensional, a través de la cual entran y salen todo tipo de cuantos y fotones, golpeando con fuerza las pupilas y regresando con mayor movimiento y velocidad a las obras.

Artista visual y diseñadora gráfica, vive en la Ciudad de México desde hace 11 años. Estudió Diseño Gráfico en la Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo de la Universidad de Buenos Aires y cursó un año en la carrera de arquitectura en la misma Universidad. Realizó sus estudios artísticos con el Maestro Guillermo Roux y estudios de restauración en el taller de Mónica Tezanos Pinto en la misma ciudad.