Julio Le Parc

Parte de la muestra : Geometrías Impuras

En colaboración con RoFa Projects

Argentina, 1928

Part of the Show : Impure Geometries

In collaboration with con RoFa Projects

Julio Le Parc was born in Mendoza, Argentina in 1928 and currently lives and works in Paris where he has resided since the late 1950s.

For more than 50 years,  Le Parc has been exploring spectatorship, movement and participation. The artist is considered one of the great references of geometric art, both optical and kinetic. 

The mobiles of Le Parc, developed from 1960 to date use elements (whether they are metallic plates or Plexiglas) that lose their presence with the forms produced by the reflections and the variability of the points of view. 

“The visual dematerialization of the base elements (the transparent squares) highlighted the importance of the exterior elements such as the air that moved them or the images of the environment that, in fractions, were captured by each moving square. Also important was the light reflected by the squares, in turn, on the white background; all this led me, logically, to look for different locations of an artificial light source in a dark room, which produced different results” - Julio Le Parc -

In 1964 he was awarded the Special Prize (acquisition) in the Premio Internacional Torcuato Di Tella, Buenos Aires, Argentina, and in 1966, the International Painting Grand Prix at the XXXIII Venice Biennale, Italy.  Following his expulsion from Paris in 1968, he travelled around various European countries only to return five months later when the restriction was revoked.

Le Parc participated in Unofficial Latin America, held in Paris, and the Medellín Biennial in Colombia in 1970. Le Parc’s first solo exhibition was held at the Howard Wise Gallery, New York (1966), which was followed by his first retrospective exhibition, held at the Instituto Di Tella in Buenos Aires, Argentina (1967). Subsequently Le Parc has had numerous retrospective exhibitions in major museums in Havana, Düsseldorf, Montevideo, Caracas, Asunción, Mexico City, Stockholm, Berlin, Madrid, Barcelona, Santiago de Chile, and Porto Alegre.

His most recent solo exhibitions were held at the Palais de Tokyo in Paris (2013), Casa Daros in Rio de Janeiro (2014) and the Museu de Arte Latinoamericano de Buenos Aires (2014). Notable writings include: A propósito de arte espectáculo...(With regard to spectacle art...); Función social del arte en la sociedad contemporánea (The social function of art in contemporary society); Color 1959 (Colour 1959); and El artista en el context social actual  (The artist in the present social context). He participated, with the Denuncia group, in the collective work Torture (1972) and joined the International Brigade of Antifascist Painters (1975).

 ………………………..

Julio Le Parc nació en Mendoza, Argentina en 1928 y actualmente vive y trabaja en París donde reside desde fines de la década de 1950.

Durante más de 50 años,  Le Parc ha estado explorando el público, el movimiento y la participación. El artista es considerado uno de los grandes referentes del arte geométrico, tanto óptico como cinético.

Los móviles de Le Parc, desarrollados desde 1960 hasta la fecha, utilizan elementos (ya sean placas metálicas o plexiglás) que pierden presencia con las formas producidas por los reflejos y la variabilidad de los puntos de vista.

“La desmaterialización visual de los elementos de base (los cuadrados transparentes) ponían en evidencia la importancia de los elementos exteriores como eran el aire que los movía o las imágenes del entorno que, fraccionadas, eran captadas por cada cuadrado en movimiento. Era importante, asimismo, la luz reflejada por los cuadrados, a su vez, sobre el fondo blanco; todo esto me llevó, lógicamente, a buscar diversos emplazamientos de una fuente de luz artificial en una pieza oscura, lo que produjo resultados diversos.”- Julio Le Parc -

En 1964 obtuvo el Premio Especial (adquisición) en el Premio Internacional Torcuato Di Tella, Buenos Aires, Argentina, y en 1966, el Gran Premio Internacional de Pintura en la XXXIII Bienal de Venecia, Italia. Tras su expulsión de París en 1968, viajó por varios países europeos para regresar cinco meses después cuando se revocó la restricción.

Le Parc participó en Unofficial Latin America, realizada en París, y en la Bienal de Medellín en Colombia en 1970. La primera exposición individual de Le Parc se realizó en la Howard Wise Gallery, Nueva York (1966), a la que siguió su primera exposición retrospectiva, realizada en el Instituto Di Tella de Buenos Aires, Argentina (1967). Posteriormente, Le Parc ha tenido numerosas exposiciones retrospectivas en los principales museos de La Habana, Düsseldorf, Montevideo, Caracas, Asunción, Ciudad de México, Estocolmo, Berlín, Madrid, Barcelona, ​​Santiago de Chile y Porto Alegre.

Sus exposiciones individuales más recientes se realizaron en el Palais de Tokyo en París (2013), Casa Daros en Río de Janeiro (2014) y el Museu de Arte Latinoamericano de Buenos Aires (2014). Escritos notables incluyen: A propósito de arte espectáculo...(Con respecto al arte espectáculo...); Función social del arte en la sociedad contemporánea (La función social del arte en la sociedad contemporánea); Color 1959 (Color 1959); y El artista en el contexto social actual  (El artista en el contexto social actual). Participó, con el grupo Denuncia, en la obra colectiva Tortura (1972) e integró la Brigada Internacional de Pintores Antifascistas (1975).