Fabian Ugalde
Parte de la muestra : En el Corazón del Espectador
In colaboración con RoFa Projects
España, 1965
Part of the Show : In the Heart of the Beholder
In collaboration with con RoFa Projects
Fabian Ugalde takes images that are extremely familiar to us, particularly notorious portraits in photographic records that belong to different historical moments, to carefully deconstruct them into fragments determined by geometric patterns and then re-built them altering their original order.
As a result Ugalde obtains a sort of kaleidoscopic portrait where composition can be symmetrical and the character can change its gesture and posture after being folded or expanded into fractals.
In this series as well as in his recent pictorial works, Ugalde bets once again on the iconographic charge of images that belong to the universal visual culture to play with our memory and re-write on it with various intentions related to his constant concerns: the confusing relationship between contemporary art and the history of the art that came before it, the boundaries of authorship, the undefined parameters that qualify the beautiful and the artistic.
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Fabián Ugalde toma imágenes que nos son sumamente familiares, particularmente retratos notorios en registros fotográficos que pertenecen a diferentes momentos históricos, para deconstruirlos cuidadosamente en fragmentos determinados por patrones geométricos y luego reconstruirlos alterando su orden original. Como resultado Ugalde obtiene una especie de retrato caleidoscópico donde la composición puede ser simétrica y el personaje puede cambiar su gesto y postura después de ser doblado o expandido en fractales. Tanto en esta serie como en sus recientes trabajos pictóricos, Ugalde apuesta una vez más por la carga iconográfica de imágenes pertenecientes a la cultura visual universal para jugar con nuestra memoria y reescribir sobre ella con diversas intenciones afines a sus constantes inquietudes: la relación confusa entre el arte contemporáneo y la historia del arte que le precedió, los límites de la autoría, los parámetros indefinidos que califican lo bello y lo artístico.